Пісочная терапія 

                             Ігри із сухим піском


Вправа «Піщаний дощ»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з

властивостями сухого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країни може йти незвичайний

піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно. Подивіться, як це

відбувається. Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно,

а потім швидко сиплють пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоню

дорослого, на свої долоньки.

Піщанка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок,

розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина

називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.


Вправа «Незвичні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уяву.

Хід вправи

Педагог пропонує дітям вправи імітаційного характеру, що залишають слід

на піску, скажімо:

 «Ідуть ведмежата» - дитина кулачками та долонями із силою натискає

на пісок;

 «Стрибають зайці» - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні

піску, рухаючись у різних напрямках;

 «Повзуть змії» - дитина розслабленими або напруженими пальцями рук

залишає хвилястий слід у різних напрямках;


 «Біжать жучки, павучки» - дитина рухає всіма пальцями. Імітуючи

рухи комах (можна повністю занурити руки в пісок, руки

зустрічаються – «жучки вітаються»;

 «Крокозябла» - діти роблять на піску різноманітні відбитки, вигадуючи

назви для фантастичних тварин, які залишили ці сліди.


Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріпити знання про сенсорні еталони та закономірності.

Хід вправи

Педагог пальцем, ребром долоні, щіточкою у верхній частини пісочниці

малює різні знайомі дітям геометричні фігури, прості чи складні візерунки –

прямі та хвилясті доріжки, парканчики, східці тощо – і пропонує дитині

намалювати такий самий візерунок внизу пісочниці, або продовжити

візерунок дорослого. Як варіант педагог може малювати на дошці певний

візерунок і пропонувати намалювати його на піску.

Візерунки на піску діти можуть створювати, викладаючи у заданій чи

задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці, жолуді, великі

ґудзики.

Педагог звертається до кожної дитини від імені Піщинки: «Сьогодні ми з

тобою прикрашатимемо наш пісочний будинок. Поглянь. Які візерунки на

піску можна намалювати. Намалюй так, як я. вигадай свій візерунок,

малюнок. У верхній частини візерунок має складатися з кілець, а внизу – з

трикутників».


                        Ігри із мокрим піском


Вправи на ознайомлення з мокрим піском

Зміст вправ на ознайомлення з мокрим піском аналогічний змісту роботи із

сухим піском.

Умови організації ігрових вправ з мокрим піском:

 у дітей не повинно бути порізів на руках, захворювань шкіри;

 діти повинні мати фартухи з клейонки;

 вода, яку використовують для зволоження піску має бути теплою;

 поряд із пісочницею мають бути джерело чистої води та серветки.

Бажано, щоб дитина вже знала властивості сухого піску та ігор з ним.

Вправа «У пісочній країні ідуть дощі»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з

властивостями мокрого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У нашій пісочній країні іноді ідуть

дощі, з’являються річки та озера. Хочете подивитися, як це відбувається?»

Педагог ділить пісок у пісочниці на дві частини і показує способи

зволоження піску:

 «Струмочок тече» - педагог ллє воду на одну частину піску тонкою

цівочкою;

 «Дощик мрячить» - іншу частину піску педагог зволожує через

розсіювач.

Педагог звертає увагу дітей на те, що змінився колір та запах мокрого піску.

Потім діти самостійно зволожують пісок. Води для зволоження має бути

стільки, щоб жодна дитина не залила пісок.

Педагог звертається до дітей від імені Піщинки: «Давайте привітаємося з

мокрим піском. З ним ви можете пограти у дивовижні ігри. Ви перетворитися

на чарівників – будівників».

Далі проводяться вправи аналогічні тим, які проводили із сухим піском:

«Незвичайні сліди»


Ігрова вправа «Відбитки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, довільну поведінку та коментоване

мовлення; вчити класифікувати та групувати предмети за різними ознаками.

Хід вправи

Відбитки, як барельєфні, так і горельєфні, на мокрому піску робимо за

допомогою пасочок. Використовуються пасочки у формі тварин,

транспортних засобів, різних за величиною геометричних фігур. Педагог та

дитина по черзі роблять відбитки на мокрому піску. Потім дитина за

словесним сигналом або за планом дорослого виготовляє серію відбитків,

коментуючи свою роботу.

У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів,

наприклад: лише геометричні фігури, лише тварини.


Ігрова вправа «Хто до нас приходив?»

Мета: розвивати здорове та тактильне сприйняття.

Хід вправи

Педагог від імені Піщинки звертається до дитини: «До мене в гості

приходили мешканці пісочної країни. А я у цей час сама була на гостинах.

Допоможіть дізнатися, хто був у мене в гостях».

Педагог пропонує дитині відвернутися, а сам у цей час робить барельєфні чи

горельєфні відтиски за допомогою пасочок у формі різних тварин. Після

цього дитина відгадує тварину, яка приходила в гості.

Потім дитина і педагог міняються ролями.


Ігри на піску – одна з форм природної діяльності дитини. Їх можна

використовувати під час проведення коригувальних, розвивальних і

навчальних занять. Вони стабілізують емоційний стан дитини, розвивають

тактильну чутливість і дрібну моторику, навчають дитину прислухатися до

власних відчуттів, аналізувати результати дослідів. Ці ігри сприяють

розвитку мовлення, уваги, пам’яті та є відмінним засобом для профілактики та корекції.

Немає коментарів:

Дописати коментар